Filosofía de Paulo Freire y su resignificacion curricular en Colombia
Abstract
En la educación en América Latina se está abriendo un significativo debate acerca de qué y cómo enseñar Filosofía. Las propuestas tienden a poner énfasis en la renovación didáctica; pero se precisa una mirada crítica a los contenidos. La reflexión del autor sobre la realidad en Colombia, de cara a toda Latinoamérica, descubre una brecha importante devenida en deuda con el filósofo, sociólogo y pedagogo brasileño Paulo Freire. En este trabajo se exponen las razones que justifican la pertinencia de incluirlo en el currículo y resignificar el estudio de la vida y obra de Freire que es, sin duda un legado de ideas y prácticas que todavía no han sido estudiadas con la profundidad requerida. El trabajo basado en la sistematización de las reflexiones del autor y su proyección investigativa en el programa Doctoral en Educación en la Universidad Metropolitana de Educación Ciencia y Tecnología de Panamá deja planteado las ideas de un proyecto mayor que deja proyectada una propuesta a seguir en el marco del currículo de la educación media colombiana.
Palabra clave:
Filosofía, resignificacion curricular
ABSTRACT
In Latin American education, a significant debate is opening about what and how to teach Philosophy. The proposals tend to emphasize educational renewal; but a critical look at the contents is required. The author's reflection on the reality in Colombia, facing all of Latin America, discovers an important gap that has become indebted to the Brazilian philosopher, sociologist and pedagogue Paulo Freire. In this paper, the reasons that justify the relevance of including it in the curriculum and redefining the study of Freire's life and work are exposed, which is, without a doubt, a legacy of ideas and practices that have not yet been studied with the required depth. The work based on the systematization of the author's reflections and his investigative projection in the Doctoral program in Education at the Metropolitan University of Education, Science and Technology of Panama raises the ideas of a larger project that leaves projected a proposal to follow in the framework of the Colombian secondary education curriculum.
Keywords:
Fhilosophy, curricular resignification
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





