La educación a distancia, una necesidad para la formación de los profesionales
Abstract
La educación a distancia con el uso de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (TIC), es una necesidad para la formación inicial y continua de los profesionales. Se cuestiona si realmente los profesionales y los alumnos tienen una adecuada preparación para enfrentar este reto. Esto genera una contradicción entre la preparación que poseen los docentes y la necesidad de una mayor utilización de la educación a distancia como tal o combinada con la tradicional. La situación expuesta condujo al planteamiento del objetivo: analizar los elementos teóricos relacionados con los estudios conceptuales y prácticos sobre la educación
a distancia con el uso de las TIC en la formación inicial y continua de los profesionales. Los resultados mostraron que la calidad pedagógica y la preparación del docente con el uso de las TIC mejoran el proceso de enseñanza y aprendizaje, además de favorecer programas innovadores en el área de la educación.
Palabras clave:
Educación a distancia, formación de profesionales, docente innovador, Tecnologías de la Información y las Comunicaciones.
ABSTRACT
The distance learning with the use of Information Technologies and Communications (ITC), it is a need for the initial and continuous formation of professionals. It has been subject to discussion whether the professionals and pupils have an adequate preparation to confront this challenge or not. This generates a contradiction between the didactic principles of distance learning with the use of ITC for the professional’s formation. The situation referred led to the objective: analyzing the theoretical elements related to the conceptual and practical studies on distance education using ICT in the formation of professionals. The results showed that pedagogical quality and teacher preparation with the use of ICT improve the teaching- learning process, favoring also innovative programs in educational fields.
Keywords:
Distance education, formation of professionals, innovative teacher, Information and Communication Technologies.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





