Formación de la competencia responsabilidad ambiental en estudiantes de Medicina
Abstract
El incremento de los factores medio ambientales en el proceso salud enfermedad requiere de miradas más críticas, que deben partir de un consenso imprescindible para preparar al estudiante de medicina mediante competencias para cumplimiento del compromiso contraído ante sí mismo, el individuo, la familia, la sociedad y el medio ambiente.La investigación que se presenta, desde el empleo de métodos de nivel teórico, histórico –lógico, inducción- deducción, análisis- síntesis, está orientada a caracterizar los fundamentos epistemológicos de la formación de la competencia responsabilidad ambiental en estudiantes de medicina desde la educación en el trabajo. Los resultados se concretan en la identificación de las limitaciones en la formación de la competencia referida, se ofrece una aproximación conceptual al respecto en correspondencia con los retos, pertinencia, así como los sustentos teóricos que favorecen dicho proceso. Se reafirma esta forma organizativa de la enseñanza como eje transversal ideal para la formación ambiental del estudiante de medicina y de la competencia responsabilidad ambiental.
Palabras clave:
Formación, educación en el trabajo, competencia responsabilidad ambiental
ABSTRACT
The increase in environmental factors in the health-disease process requires more critical views, which must be based on an essential consensus to prepare the medical student through competencies to fulfill the commitment made to himself, the individual, the family, and society and the environment. The research presented, from the use of theoretical, historical-logical, induction-deduction, analysis-synthesis, level methods, is aimed at characterizing the epistemological foundations of the formation of the environmental responsibility competence in students of medicine from education at work. The results are specified in the identification of the limitations in the formation of the referred competence, a conceptual approach is offered in this regard in correspondence with the challenges, relevance, as well as the theoretical supports that favor said process. This organizational form of teaching is reaffirmed as the ideal transversal axis for the environmental training of the medical student and the environmental responsibility competence.
Keywords:
Training, education at work, competence, environmental responsibility
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





