Development of Design Thinking as a tool to improve spatial reasoning in Preschoolers.
Abstract
ABSTRACT
The study addresses the indirect development of young children’s spatial reasoning across a range of ages from 2–3 years through the development of design thinking. This mode of thinking has been shown to develop effectively through well-organized special design activities. The design activity has been detailed and instantiated as appropriate to illustrate the organization practices for design activities in preschool environments. The method for stimulating the development of a preschooler’s spatial reasoning is an “entry point” to initiate the upcoming development of his/her mathematical thinking. The benefits of the method when used with preschool children have been justified particularly from the psychological perspective. The paper substantiates the effectiveness of the proposed approach to encourage the development of preschoolers’ spatial reasoning. The author has disclosed the essential aspects of the potential development of a child’s mathematical thinking.
Keywords:
Design thinking, design-oriented task-based approach, skills in preschoolers.
RESUMEN
El estudio aborda el desarrollo indirecto del razonamiento espacial de los niños pequeños en un rango de edades de 2 a 3 años a través del desarrollo del pensamiento de diseño. Se ha demostrado que este modo de pensar se desarrolla eficazmente mediante actividades de diseño especiales bien organizadas. La actividad de diseño se ha detallado y ejemplificado según corresponda para ilustrar las prácticas de organización para las actividades de diseño en entornos preescolares. El método para estimular el desarrollo del razonamiento espacial de un niño en edad preescolar es un "punto de entrada" para iniciar el próximo desarrollo de su pensamiento matemático. Los beneficios del método cuando se utiliza con niños en edad preescolar se han justificado especialmente desde la perspectiva psicológica. El artículo fundamenta la eficacia del enfoque propuesto para fomentar el desarrollo del razonamiento espacial de los niños en edad preescolar. El autor ha revelado los aspectos esenciales del desarrollo potencial del pensamiento matemático de un niño.
Palabras clave:
Pensamiento de diseño, enfoque basado en tareas orientado al diseño, habilidades en niños en edad preescolar.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





