Marco de indicadores de sostenibilidad para la superación profesional: una contribución desde el posgrado
Abstract
El desarrollo de instrumentos para la medición de los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) es uno de los principales llamados que hace la Agenda 2030 tanto a nivel nacional como a nivel territorial, para determinar de manera oportuna el avance de las metas planteadas. En este empeño, este trabajo presenta una contribución desde el ámbito de la superación profesional en la educación de posgrado a través de la elaboración de un marco de indicadores de sostenibilidad. El marco de indicadores para la sostenibilidad de la superación profesional, constituye una guía para el logro de los ODS y a la vez, la base de una posterior evaluación de la calidad en este nivel de posgrado. Incluye 19 indicadores distribuidos por los ODS y por los niveles de clasificación establecidos por la IAEG-SDG.
Palabras clave:
Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS), indicador de sostenibilidad, superación profesional, educación de posgrado
ABSTRACT
The development of instruments for measuring the Sustainable Development Goals (SDGs) is one of the main calls made by the 2030 Agenda, both at the national and territorial levels, to determine in a timely manner the progress of the proposed goals. In this endeavour, this work presents a contribution from the field of professional development in postgraduate education, through the development of a framework of sustainability indicators. The sustainability indicator framework for the professional development constitutes a guide for achieving SDG and, at the same time, the basis for a subsequent quality evaluation at this postgraduate education level. It includes 19 indicators distributed by SDG and by the classification levels established by the IAEG-SDG.
Keywords:
Sustainable Development Goals (SDG), sustainability indicator, professional development, postgraduate education.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





