Effect of the quality of education on economic processes within Higher Education institutions
Abstract
The study aims to analyze the impact of education quality on economic processes within higher education institutions. The reliability and validity of research findings are ensured by theoretical analysis of pertinent scientific literature, an analysis of reference statistic materials on higher education in the Republic of Kyrgyzstan, and document analysis. Additionally, the research considers the findings of Kyrgyz scholars along with researchers from near and far abroad. As a result of the conducted investigation, the peculiar features of the impact produced by education quality on economic processes within universities of the Republic of Kyrgyzstan are analyzed. This influence is found to be contradictory because the orientation of competing public and private universities towards diversification of funding sources sets them back from solving the tasks of national education policy and achieving the country's sustainable development goals. Drawing on expert opinions, it is established that the local community views the policy of educational services quality management in relation to foreign students as discriminatory, as there is a significant gap in the quality of education (foreign teachers are invited, educational activities are organized using export educational programs rather than based on local standards of higher vocational education). This is the price of preparing the higher education of the Republic of Kyrgyzstan for global integration.
Keywords:
Quality, higher education, globalization, relational added value, economic security, export of educational services.
RESUMEN
El estudio tiene como objetivo analizar el impacto de la calidad de la educación en los procesos económicos dentro de las instituciones de educación superior. La confiabilidad y validez de los resultados de la investigación están garantizadas por el análisis teórico de la literatura científica pertinente, un análisis de materiales estadísticos de referencia sobre la educación superior en la República de Kirguistán y el análisis de documentos. Además, la investigación considera los hallazgos de académicos kirguises junto con investigadores del extranjero cercano y lejano. Como resultado de la investigación realizada, se analizan las características peculiares del impacto que produce la calidad de la educación en los procesos económicos dentro de las universidades de la República de Kirguistán. Esta influencia resulta contradictoria porque la orientación de las universidades públicas y privadas competidoras hacia la diversificación de las fuentes de financiación les impide resolver las tareas de la política educativa nacional y alcanzar los objetivos de desarrollo sostenible del país. A partir de opiniones de expertos, se establece que la comunidad local considera discriminatoria la política de gestión de la calidad de los servicios educativos en relación con los estudiantes extranjeros, ya que existe una brecha significativa en la calidad de la educación (se invita a profesores extranjeros, las actividades educativas se organizan utilizando exportar programas educativos en lugar de basarlos en estándares locales de educación vocacional superior). Éste es el precio de preparar la educación superior de la República de Kirguistán para la integración global.
Palabras clave:
Calidad, educación superior, globalización, valor agregado relacional, seguridad económica, exportación de servicios educativos.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Editorial Universo Sur

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





