Las buenas prácticas inclusivas en la formación del profesional de la Educación Primaria
Abstract
En la actualidad se reconoce el rol decisivo que deben desempeñar los docentes para garantizar la inclusión educativa de los escolares con necesidades educativas especiales, sin embargo, también es un hecho ampliamente aceptado, que en la mayoría de las ocasiones estos no han recibido una formación que les permita responder a una educación de calidad para todo el alumnado. Esta problemática es abordada desde una investigación donde se ofrece una mirada a la formación de pregrado en los profesionales de la Educación Primaria que cursan estudios en la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas, hacia el logro de buenas prácticas inclusivas. Para ello fue tomado en cuenta la aplicación de un grupo de métodos, que permitieron encontrar las principales potencialidades y necesidades en la problemática investigada. A partir de estas consideraciones se presenta una estrategia pedagógica concebida con el objetivo de contribuir a la formación de los profesionales de la Educación Primaria hacia el logro de buenas prácticas inclusivas desde la atención especializada que se requiere en la educación de escolares con necesidades educativas especiales. Una vez elaborada fue sometida a valoración por un grupo de expertos los que emitieron útiles criterios para su aplicación en la práctica educativa.
Palabras clave:
Educación Primaria, estrategia pedagógica, formación, inclusión educativa.
ABSTRACT
At present, the decisive role that teachers must play to guarantee the educational inclusion of schoolchildren with special educational needs is recognized, however, it is also a widely accepted fact that in most cases they have not received training that allows them to respond to a quality education for all students. This problem is addressed from an investigation that offers a look at the undergraduate training of Primary Education professionals who study at the "Marta Abreu" Central University of Las Villas, towards the achievement of good inclusive practices. For this, the application of a group of methods was taken into account, that made it possible to find the main potentialities and needs in the investigated. Based on these considerations, a pedagogical strategy conceived with the objective of contributing to the training of Primary Education professionals towards the achievement of inclusive good practices from the specialized attention required in the education of schoolchildren with special educational needs is presented. Once elaborated, it was submitted for evaluation by a group of experts who issued useful criteria for its application in educational practice.
Keywords:
Primary education, pedagogical strategy, training, educational inclusion
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Editorial Universo Sur

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





