El currículo en el ámbito de la renovación. Reflexiones desde la teoría curricular
Abstract
La renovación del currículo está sujeto al papel que juega el docente sobre los modelos o enfoques curriculares, los cuales responden a tres visiones distintas que se tienden a poseer acerca de la enseñanza y de la docencia, se alude a ellos con el sobrenombre de enfoque “técnico”, “práctico” y “crítico”, de acuerdo a los presupuestos que le sirven de base. La construcción de los conocimientos desde el enfoque curricular crítico parte del análisis de problemas sociales, permite tomar la práctica como punto de partida en el desarrollo de la enseñanza y el aprendizaje. De ello se derivan exigencias que deben ser atendidas al plantear la concepción didáctica, la toma decisiones o el desarrollo de la práctica.
Palabras clave:
Currículo, teoría curricular, enfoque técnico, enfoque práctico, enfoque crítico.
ABSTRACT
The renewal of the curriculum is subject to the role that the teacher plays on the curricular models or approaches, which respond to three different visions that tend to have about teaching and teaching, alluded to with the nickname of approach " Technical "," practical "and" critical ", according to the budgets that serve as the basis. The construction of knowledge from the critical curricular approach part of the analysis of social problems, allows to take practice as a starting point in the development of teaching and learning. This leads to demands that must be addressed when considering the didactic conception, decision making or the development of practice.
Keywords:Curriculum, curricular theory, technical approach, practical approach, critical approach.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





