La estimulación del aprendizaje de la lecto-escritura en segundo grado.
Abstract
La lectoescritura resulta esencial en el proceso de aprendizaje debido a sus implicaciones en el desarrollo de la personalidad. La presente investigación fue resultado de observación participante y convenio con el consejo de dirección de la ENU Antonio Maceo Grajales del municipio de Cienfuegos. Se constató que tres escolares de segundo grado presentaban dificultades de aprendizaje de la lecto-escritura. La investigación se inició a partir del estudio realizado por el autor, la revisión del expediente acumulativo de los escolares y la observación a clases para comprobar el nivel en que se encontraban en ese momento. Posteriormente se elaboró la estrategia de aprendizaje para estimular la lecto-escritura en segundo grado que se divide en sesiones de tratamientos psicopedagógicos a los escolares y la asesoría a maestros para la atención psicopedagógica a los escolares por vía indirecta. La validación se realizó mediante el criterio de especialistas y la aplicación de la estrategia de aprendizaje. Se evaluó a los escolares, se analizaron los resultados obtenidos y se constató la efectividad de la estrategia para la estimulación del aprendizaje de la lecto-escritura.
Palabras clave:
Aprendizaje, estimulación, lectoescritura, escolar, maestro.
ABSTRACT
Literacy is essential in the learning process because of its implications for personality development. This research was the result of participant observation and agreement with the board of directors of the ENU Antonio Maceo Grajales of the municipality of Cienfuegos. It was found that three second graders presented difficulties in learning to read and write. The research was initiated from the study carried out by the author, the revision of the cumulative file of the students and the observation to classes to verify the level in which they were at that moment. Subsequently, the learning strategy was developed to stimulate second-grade literacy, which is divided into psycho-pedagogical treatment sessions for schoolchildren and the counseling of teachers for psycho-pedagogical attention to schoolchildren indirectly. The validation was made using the criterion of specialists and the application of the learning strategy. The students were evaluated, the results obtained were analyzed and the effectiveness of the strategy to stimulate the learning of the literacy was verified.
Keywords:
Learning, stimulation, literacy, school, teacher.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





