La actividad física y el desarrollo emocional: una propuesta a considerar en la práctica educativa
Abstract
Hoy en día la educación emocional es un tema de completa actualidad como podemos observar a diario en revistas, programas de televisión y demás medios informativos. Sin embargo, falta aún por concretar cómo puede incluirse efectivamente este tema en nuestras escuelas. En relación con esto surge el siguiente trabajo, que pretende mediante el análisis de las teorías emocionales anteriores y el estudio de las competencias emocionales básicas, el desarrollo de una propuesta didáctica a través de la actividad física, relacionando los objetivos y contenidos propios de esta área con los contenidos emocionales necesarios para alcanzar el desarrollo íntegro de la personalidad y la mejora de la calidad de nuestras relaciones sociales.
Palabras clave:
Emociones, sentimientos, educación emocional, inteligencia emocional, competencias emocionales, tipos de emociones, educación física, expresión corporal, acción motriz, corporalidad.
ABSTRACT
Nowadays, emotional education is a topic of complete actuality as we can observe daily in magazines, television programs and other informative media. However, there is still a need to specify how this issue can be effectively included in our schools. In relation to this arises the following work, which aims through the analysis of previous emotional theories and the study of basic emotional competencies, the development of a didactic proposal through physical activity, relating the objectives and contents of this area with the emotional contents, necessary to achieve the full development of the personality and the improvement of the quality of our social relations.
Keywords:
Emotions, feelings, emotional education, emotional intelligence, emotional competences, types of emotions, physical education, body language, motion action, corporality.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





