La formación permanente de los docentes de la Educación Primaria Básica en la atención educativa a los escolares con necesidades educativas especiales, en el contexto colombiano
Abstract
El presente trabajo aborda los resultados de un estudio dirigido a la sistematización de los fundamentos teóricos que sustentan la formación permanente de los docentes de la Educación Primaria Básica, en el contexto colombiano, para la atención educativa a escolares con necesidades educativas especiales. Teniendo como objetivo la identificación de los saberes profesionales, las habilidades profesionales y cualidades de la personalidad para la superación de los docentes de la Educación Primaria. Se aportaron elementos esenciales que sostienen cómo se debe estructurar la formación permanente de estos profesionales para el desarrollo de habilidades pedagógicas; los que se obtuvieron a partir de la utilización de una metodología, fundamentalmente cualitativa.
Palabras clave:
Formación, docentes, Educación Primaria, saberes.
ABSTRACT
The present work approaches the results of a study directed to the systematization of the theoretical foundations that sustain the permanent formation of the teachers of the Basic Primary Education, in the Colombian context, for the educational attention to students with special educational needs, having as objective the identification of professional knowledge, professional skills and qualities of personality for the improvement of teachers of Primary Education. They contributed with essential elements that support how the permanent training of these professionals should be structuring in order to develop pedagogical skills; those that were obtained from the use of a methodology, mainly qualitative.Keywords:
Training, teachers, Primary Education, knowledge.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





