El desarrollo sociocultural de los jóvenes a partir de la estimulación del interés por la lectura
Abstract
El interés por la lectura constituye uno de los pilares fundamentales para el desarrollo sociocultural de los estudiantes. Es necesario entonces invertir recursos y esfuerzos en la creación y ejecución de programas que garanticen el desarrollo sociocultural a partir de los intereses lectores, y eso es lo que se pretende con esta búsqueda, en la cual se ofrece un programa contentivo en acciones que estimulen el interés por la lectura para lograr el desarrollo sociocultural en los jóvenes. La indagación efectuada permitió detectar que no existe un programa similar con la intención marcada del desarrollo cultural del estudiante. En la descripción del programa se pueden encontrar propuestas para la lectura, a partir del uso del enfoque cognitivo-comunicativo-sociocultural y con una perspectiva de diversidad cultural, pues posibilita las relaciones lógicas entre diferentes manifestaciones del arte, a partir del uso de medios de enseñanza y formas de organización variada.
Palabras clave:
Sociocultural, estimulación del interés, lectura.
ABSTRACT
The interest in reading is one of the cornerstones for the cultural development of students. We must therefore reverse and resources in creating and implementing programs to ensure cultural development from the readers interest, and that is what is intended by this search, in which a program is offered contentivo in actions that stimulate the interest in reading to achieve socio-cultural development in the young. The investigation made it possible to detect that there is a similar program with the intention marked cultural development of the student. In describing the proposed program can be found reading, through the use of cognitive-communicative-cultural and cultural diversity perspective, as it allows the logical relationships between different forms of art, from the use of media teaching and varied organizational forms.
Keywords:
Sociocultural, stimulating interest, reading.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





