La orientación vocacional y su influencia en las aspiraciones profesionales de los psicólogos en Ecuador.
Abstract
La realidad educativa de los últimos años ha promovido el desarrollo humano en el campo de la educación, y plantea la necesidad de que el trabajo de orientación profesional se convierta en un proceso más humanizado. Que vaya más allá de la mera transmisión de información y sea significativo para el estudiante. Dirigido a potenciar un individuo capaz de vivir en democracia, crítico y reflexivo para así ser útil a la sociedad. Es importante a su vez que la universidad alcance mayor creatividad y autonomía social en su desempeño, que conlleve a la particularización de su gestión y a la formación de personalidades capaces de vivir con satisfacción en su comunidad, e influenciarla positivamente en un proceso interactivo y desarrollador. En la actualidad, los profesionales de la psicología no cubren las necesidades sociales que conlleva la profesión, por el escaso número de estos galenos, en correspondencia con la población que exige sus servicios. Habría que cuestionarse entonces hasta qué punto está funcionando la orientación vocacional en ese sentido, por lo que, la Universidad Regional Autónoma de los Andes potenció este estudio para identificar el problema en cuestión.
Palabras clave:
Psicología, orientación vocacional, profesionales, educación, universidad.
ABSTRACT
The educational reality of recent years has promoted human development in the field of education, and raises the need for career guidance work to become a more humanized process. That goes beyond the mere transmission of information and is significant for the student. Aimed at empowering an individual capable of living in democracy, critical and reflective in order to be useful to society. In turn, it is important that the university achieve greater creativity and social autonomy in its performance, which leads to the particularization of its management and the formation of personalities capable of living with satisfaction in their community, and positively influencing it in an interactive and developer process. At present, psychology professionals do not cover the social needs that the profession entails, due to the small number of these doctors, in correspondence with the population that demands their services. It would be necessary to question then to what extent vocational guidance is working in this sense, therefore, the Autonomous Regional University of the Andes promoted this study to identify the problem in question.Keywords:
Psychology, vocational guidance, professionals, education, university.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





