Enseñar y aprender en la normalidad, confinamiento y posconfinamiento: ¿modelos didácticos iguales o diferentes?
Abstract
El proceso formativo de los estudiantes en la Educación Superior en la normalidad o presencialidad responde a enseñar y aprender en los ambientes normales de las universidades, mientras que en la etapa de confinamiento y posconfinamiento producto del COVID-19 se tuvo que desarrollar una nueva dinámica por parte de docentes y estudiantes la (virtualidad e hibridación). En este sentido los docentes tuvieron que prestar especial atención al tratamiento didáctico integrador de los contenidos, y con ello una nueva forma de decir y hacer para dar respuestas a los cambios científico-técnicos, socioeconómicos y culturales, en el escenario de cada país, y así poder desarrollar las competencias profesionales de los futuros egresados de la Educación Superior.
Palabras clave:
Modelos didácticos, confinamiento, posconfinamiento, virtualidad, hibridación .
nbsp;
ABSTRACT
The training process of students in higher education in normality or face-to-face responds to teaching and learning in the normal environments of universities, while in the stage of confinement and post-confinement product of COVID-19 a new dynamic had to be developed by part of teachers and students (virtuality and hybridization). In this sense, teachers had to pay special attention to the integrative didactic treatment of the contents, and with it a new way of saying and doing to respond to scientific-technical, socio-economic and cultural changes, on the scenario of each country, and thus, to develop the professional competences of future graduates of higher education.Keywords:
Didactic models, confinement, post-confinement, virtuality, hybridization.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





