Derecho-Pedagogía una alianza para innovar en las estrategias de enseñanza
Abstract
Las estrategias de enseñanza involucran al docente, quien se vale de procedimientos para convertirlas en acciones intencionales que logran metas planificadas y paralelamente está el estudiante, el cual realiza funciones de tipo cognitivo a través del trabajo autónomo y guiado por el autocontrol. Es así que el éxito del proceso enseñanza y aprendizaje depende del tipo de estrategias empleadas, por lo que se planteó como objetivo diseñar estrategias innovadoras para el desarrollo de contenidos instruccionales de la carrera de derecho. Se empleó la metodología documental- cualitativa, la técnica de recolección de datos fue la revisión documental, los datos se organizaron en matrices y se interpretaron mediante el análisis de contenido, el corpus se integró por seis sílabos de la carrera de derecho de UNIANDES. Los resultados permitieron diseñar una serie de estrategias pedagógicas para facilitar contenidos instruccionales, cuya finalidad es fomentar habilidades cognitivas como: análisis de problemas, relación teoría-praxis, criticidad, autonomía, reflexión y trabajo colaborativo. Habilidades que son esenciales para superar la dogmática jurídica predominante en la enseñanza y gestar estructuras de conocimiento fundamentales para desempeñarse en el área disciplinar del derecho.
Palabras clave:
Estrategias pedagógicas, enseñanza y aprendizaje, currículo, carrera de Derecho.
ABSTRACT
The teaching strategies involve the teacher, who uses procedures to turn them into intentional actions that achieve planned goals and in parallel there is the student, who performs cognitive functions through autonomous work guided by self-control. Thus, the success of the teaching and learning process depends on the type of strategies used, which is why the objective was to design innovative strategies for the development of instructional content for the law degree. The documentary-qualitative methodology was used, the data collection technique was the documentary review, the data were organized in matrices and interpreted through content analysis, the corpus was made up of six syllables from the UNIANDES law career. The result allowed the design of a series of pedagogical strategies to facilitate instructional content, the purpose of which is to promote cognitive skills such as: problem analysis, theory-praxis relationship, criticality, autonomy, reflection and collaborative work. Skills that are essential to overcome the prevailing legal dogmatics in teaching and develop fundamental knowledge structures to perform in the disciplinary area of law.Keywords:
Pedagogical strategies, teaching and learning, curriculum, Law career.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





