La tenencia compartida el bienestar superior de los menores y su repercusión en la educación
Abstract
Entre de los procesos de divorcio o separación de los padres de los menores, la tenencia compartida vulnera el interés superior de las niñas, niños y adolescentes siendo así una de las principales razones por las cuales los menores no pueden tener una formación adecuada en los ámbitos de desarrollo integral como lo es la educación, un entorno social estable y un acceso cultural. Considerando que el derecho a la educación es un deber obligatorio del Estado Ecuatoriano, constituye como un área de prioridad de las políticas públicas e inversión del Estado; además se debe garantizar la igualdad e inclusión social siendo una condición fundamental para el buen vivir. La presente investigación de tipo descriptiva, se propuso realizar un análisis de los criterios emitidos por profesionales de derecho respecto a la tenencia compartida y los criterios emitidos por profesores sobre la repercusión de este fenómeno en el proceso de aprendizaje de los niños. Se ejecutaron encuestas que fueron procesadas a través del método Iadov, el método AHP se empleó para arribar a posibles soluciones.
Palabras clave:
Interés superior, menor, tenencia, derecho, Iadov, AHP, Mapas Cognitivos Difusos.
ABSTRACT
Among the processes of divorce or separation of the parents of minors, shared custody violates the best interests of children and adolescents, thus being one of the main reasons why minors cannot have adequate training in the areas comprehensive development such as education, a stable social environment and cultural access. Considering that the right to education is a mandatory duty of the Ecuadorian State, it constitutes a priority area of public policies and State investment; In addition, equality and social inclusion must be guaranteed, being a fundamental condition for good living. This descriptive research proposed to carry out an analysis of the criteria issued by legal professionals regarding shared ownership and the criteria issued by teachers on the impact of this phenomenon on the learning process of children. Surveys were carried out that were processed through the Iadov method, the AHP method was used to arrive at possible solutions.Keywords:
Best interest, minor, possession, right, Iadov, AHP, Fuzzy Cognitive Maps.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





