Opportunities for applying online tools to improve the efficiency of university distance learning

Resumen

During the COVID-19 pandemic, distance learning has become one of the leading trends in education. This technology implements the principle of lifelong learning and is capable of meeting the ever-growing demand for knowledge in the information society. The purpose of this study is to determine the potential of online tools in the provision of distance learning. Given the development of distance education, modern methodological support should be developed based on a combination of promising methods, approaches, and appropriate digital tools so that higher education institutions could successfully achieve their goals in terms of fostering a certain level of student professionalism, even under quarantine restrictions. For this reason, the need for the predominance of modern learning tools over traditional ones and their complete dominance during distance learning is especially emphasized. Based on the results of surveys, the paper defines and characterizes contemporary online tools for holding lectures and seminars, testing and controlling knowledge, and holding online classes in real time through videoconferencing, as well as the potential of these instruments in distance learning. The article provides a list of the most popular and promising online services in the conditions of distance learning.

Keywords:

Distance learning, online tools, online platform, mobile application, virtual whiteboard.

 

RESUMEN

Durante la pandemia de COVID-19, el aprendizaje a distancia se ha convertido en una de las principales tendencias en educación. Esta tecnología implementa el principio del aprendizaje permanente y es capaz de satisfacer la creciente demanda de conocimiento en la sociedad de la información. El propósito de este estudio es determinar el potencial de las herramientas en línea en la provisión de educación a distancia. Dado el desarrollo de la educación a distancia, se debe desarrollar un soporte metodológico moderno basado en una combinación de métodos y enfoques prometedores y herramientas digitales apropiadas para que las instituciones de educación superior puedan alcanzar con éxito sus objetivos en términos de fomentar un cierto nivel de profesionalismo estudiantil, incluso bajo restricciones de cuarentena. Por esta razón, se enfatiza especialmente la necesidad del predominio de las herramientas modernas de aprendizaje sobre las tradicionales y su completo dominio durante la educación a distancia. Con base en los resultados de las encuestas, el documento define y caracteriza las herramientas en línea contemporáneas para realizar conferencias y seminarios, probar y controlar el conocimiento y realizar clases en línea en tiempo real a través de videoconferencias, así como el potencial de estos instrumentos en el aprendizaje a distancia. El artículo proporciona una lista de los servicios en línea más populares y prometedores en las condiciones del aprendizaje a distancia.

Palabras clave:

Educación a distancia, herramientas en línea, plataforma en línea, aplicación móvil, pizarra virtual

Publicado
2023-03-03
Cómo citar
Borodina, M., Chimitdorzhiev, Z., Kashina, E., Tereshchenko, O., Sinyukov, V., & Slepcova, E. (2023). Opportunities for applying online tools to improve the efficiency of university distance learning. Revista Conrado, 19(91), 80-85. Recuperado a partir de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2926

##plugins.generic.recommendByAuthor.heading##