Competency approach in preparing professionals in an innovative educational environment in Higher Education.
Resumen
ABSTRACT
The peculiarities of the competence approach to the training of specialists in the innovative educational environment of a higher school are disclosed. Competence is shown as a category that is determined by experience, level of professional education, and individual abilities of the future specialist, which assumes a valuable attitude to professional activity, an innovative approach to the performance of professional functions, a humanist pedagogical position, ensures a high level of professional and general culture. The principles of professional competence have been clarified, and the competencies that should be mandatory in the pre-subject content of the innovative educational environment of the higher school have been revealed. The main components of competence are defined, and the mandatory functions necessary for the competence approach in the field of education are identified. In the educational process, students need to create conditions for the development of professional competence, while applying the elements of the competence approach in professional training in the innovative educational environment of a higher school. Therefore, the article lists these conditions.
Keywords:
Competence approach, training of specialists, innovative educational environment, higher school, professional culture.
RESUMEN
Se destacan las particularidades del enfoque de competencias en la formación de profesionales en un entorno educativo de innovación en la educación superior. La competencia se presenta como una categoría condicionada por la experiencia, el nivel de educación profesional, las habilidades individuales del futuro especialista, lo que implica una actitud valorativa hacia la actividad profesional, un enfoque innovador en el desempeño de funciones profesionales, una posición pedagógica humanista y un alto nivel de cultura profesional y general. Se establecen los principios de competencia profesional, se revelan las competencias que deben ser obligatorias en el contenido pretemático del entorno educativo de innovación en la educación superior. Se identifican los componentes clave de la competencia y se destacan las funciones obligatorias que son necesarias en el enfoque de competencias en el ámbito educativo. En el proceso educativo, es necesario crear condiciones para el desarrollo de la competencia profesional, aplicando elementos del enfoque de competencias en la formación profesional en un entorno educativo de innovación en la educación superior. Por lo tanto, en el artículo se enumeran estas condiciones.
Palabras clave:
Enfoque de competencias, formación de profesionales, entorno educativo de innovación, educación superior, cultura profesional.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
La editorial "Universo Sur", de la Universidad de Cienfuegos, publica el contenido de la Revista "Conrado" bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional.
© Podrá reproducirse y socializarse, de forma parcial o total, el contenido de esta publicación, sin fines comerciales, siempre que se haga de forma literal y se mencione la fuente.