Impacto de la capacitación en educación fiscal en la conciencia tributaria de la población
Abstract
La educación en materia fiscal se presenta como un elemento central en el fortalecimiento de la cultura tributaria en Ecuador, no solo como un medio para impulsar la identidad nacional, sino también como un respaldo fundamental para los objetivos sociales del Estado. Esta investigación se centra en explorar cómo el desconocimiento de asuntos fiscales impacta la percepción ciudadana sobre la eficacia en el uso de los impuestos gubernamentales. Tras un análisis de 32 estudios, se resalta la existencia de un déficit fiscal estructural en el país y la relevancia de las políticas tributarias en la economía nacional. Además, la complejidad inherente a las percepciones tributarias de la ciudadanía determina la necesidad de implementar estrategias educativas específicas y medidas preventivas que se adapten a las distintas realidades de diversos sectores y regiones, con el objetivo principal de reducir los niveles de incumplimiento fiscal.
Palabras clave:
Tributación, conciencia, presupuesto del estado, cultura, percepción, estrategias educativas.
ABSTRACT
Tax education is presented as a central element in strengthening the tax culture in Ecuador, not only as a means to promote national identity, but also as a fundamental support for the social objectives of the State. This research focuses on exploring how ignorance of fiscal issues impacts citizen perception of the effectiveness in the use of government taxes. After an analysis of 32 studies, the existence of a structural fiscal deficit in the country and the relevance of tax policies in the national economy are highlighted. Furthermore, the complexity inherent in citizens' tax perceptions determines the need to implement specific educational strategies and preventive measures that adapt to the different realities of various sectors and regions, with the main objective of reducing levels of tax non-compliance.
Keywords:
Taxation, awareness, state budget, culture, perception, educational strategies
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





