Competencias culturales y dominación simbólica
Abstract
El trabajo aborda cómo la evolución de la industria cultural deriva en la actual producción industrial de productos culturales para ocupar el tiempo libre de las personas. Se tratan los conceptos de capital y competencias culturales, la importancia de los mismos y la necesidad de fomentarlos para contribuir a que las personas ejerzan en sus respectivos campos culturales, consumos críticos. Cómo se comportan el capital y las competencias culturales en los jóvenes universitarios, se recomiendan las posiciones que deben ser asumidas para contrarrestar los efectos de los productos de la industria cultural y cómo se insertan los derechos culturales en estas acciones.
Palabras clave:
Capital cultural, competencia cultural, industria cultural, dominación simbólica.
ABSTRACT
The paper approaches how the cultural industry evolution originates the current industrial production of cultural products to occupy people's free time. Two concepts are discussed, capital and cultural competences, their importance and the need to promote them to help people to exercise in their respective cultural fields, critical consumption. How do capital and cultural competences in university students behave, the positions that should be assumed to counteract the effects of the cultural industry products are recommended and how cultural rights are inserted in these actions.
Keywords:
Cultural, capital, cultural competence, cultural industry, symbolic dominance.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





