Hacia una estrategia de intervención en la comunidad: referentes teóricos metodológicos
Abstract
El resultado más relevante de esta investigación es la construcción de una estrategia de intervención en la comunidad, que en manos de los trabajadores comunitarios les permitirá un accionar consciente y ordenado en este sentido. La misma se sustenta en la investigación-acción participativa como método característico de la Psicología Comunitaria por el cual se investiga a la vez que se interviene en/desde una comunidad. En si misma constituye un sistema que se estructura en cuatro etapas con particularidades que las diferencian, pero que se encuentran integradas pero que a las vez son condicionantes y dependientes entre sí. Cada etapa se despliega en un sistema de acciones que van acompañadas de precisiones metodológicas.
Palabras clave:
Comunidad, intervención comunitaria, trabajo comunitario, promotor comunitario.
ABSTRACT
The most relevant result of this research is the construction of a strategy of intervention in the community, which in the hands of community workers will allow a conscious and orderly action in this regard. It is based on participatory action research as a characteristic method of Community Psychology, which is investigated while intervening in / from a community. In itself it constitutes a system that is structured in four stages with particularities that differentiate them, but that are integrated but that are also conditioning and dependent on each other. Each stage is deployed in a system of actions that are accompanied by methodological details.
Keywords:
Community, community intervention, community work, community promoter.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





