Elaboración de claves analíticas; alternativa para el aprendizaje de la Biología
Abstract
Se socializa un procedimiento para orientar la elaboración de claves analíticas, como alternativa que garantice el aprendizaje, desde asignaturas que tratan contenidos de sistemática biológica, en los docentes de biología en formación. Se sistematizan los argumentos que sustentan el empleo de claves, se develan sus potencialidades y el significado que para ello tiene, no solo el uso de las vigentes en la literatura especializada o las creadas por el docente, sino también su elaboración por los estudiantes, como planteamiento de un problema a solucionar en las asignaturas de corte sistemático. El procedimiento consta de tres momentos: aseguramiento de las condiciones previas, elaboración de la clave y evaluación de los resultados alcanzados, con énfasis en la autoevaluación
Palabras clave:
Sistemática biológica, didáctica de la biología, clasificación, procedimiento, formación de docentes de biología.
ABSTRACT
A procedure to guide the elaboration of analytical keys is socialized, as an alternative that guarantees learning from subjects that deal with contents of biological systematics, in biology teachers in training. The arguments that support the use of keys are systematized, their potentialities are revealed and the meaning for this has not only the use of those in force in specialized literature or those created by the teacher, but also their elaboration by the students, as approach of a problem to solve in the subjects of systematic cut. The procedure consists of three moments: assurance of the preconditions, elaboration of the key and evaluation of the results achieved, with emphasis on self-evaluationKeywords:
Reflective learning, virtual enviroment, pandemic. Biological systematics, didactics of the biology, classification, procedure, formation of educational of biology.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





