Acciones educativas contra la violencia doméstica en la comunidad indígena Guaslan, San Luis. Ecuador.
Abstract
La violencia intrafamiliar en las comunidades indígenas en Ecuador es un problema de gran relevancia. Esta problemática afecta no solo la integridad física y psicológica de sus miembros, sino también obstaculiza el desarrollo de habilidades socioemocionales. Además, la falta de conciencia sobre los derechos y recursos disponibles agrava la situación. En la presente investigación se propuso hacer un diagnóstico de los conocimientos de los pobladores de la comunidad indígena Guaslan de la parroquia San Luis sobre la violencia intrafamiliar. Los resultados demandan la necesidad de realizar acciones educativas que permitan prevenir esta situación que atenta contra el bienestar de las familias. Las instituciones educativas y líderes comunitarios desempeñan un papel crucial en brindar apoyo a las víctimas y fomentar un ambiente seguro y educativo.
Palabras clave:
Violencia intrafamiliar, estrategia educativa, comunidad indígena, análisis jurídico.
ABSTRACT
Domestic violence in indigenous communities in Ecuador is a problem of great relevance. This problem affects not only the physical and psychological integrity of its members, but also hinders the development of socio-emotional skills. Furthermore, the lack of awareness about the rights and resources available aggravates the situation. In the present investigation, it was proposed to make a diagnosis of the knowledge of the residents of the Guaslan indigenous community of the San Luis parish about domestic violence. The results demand the need to carry out educational actions that prevent this situation that threatens the well-being of families. Educational institutions and community leaders play a crucial role in providing support to victims and fostering a safe and educational environment.
Keywords:
Domestic violence, educational strategy, indigenous community, legal analysis.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





