Pedagogical system of female leadership development in the context of sociocultural inclusion in Russia

Authors

Abstract

Modern economic and social development brings many changes in gender roles and in the specifics of women involvement into professional life. Many women become successful as leaders across levels and industries. This tendency raises fundamental questions about both how women lead and what personal traits and skills they need for the effective leadership. At the same time, there are sociocultural factors which influence female leadership development in the country like religious, cultural practices and beliefs.

To deepen our understanding of women’s leadership we explored and studied theoretical background of female leadership development in Russia and analyzed the influence of sociocultural factors on woman leadership specifics in Russia and abroad. It was concluded that culture continues to form the extent to which this leadership is developed.

Education plays a significant role in developing leadership skills. Educational organizations have to be effective in preparing qualified leaders, including women-leaders. Authors have developed pedagogical system of female leadership development in the context of sociocultural inclusion in Russia and showed the pedagogical conditions needed for preparing effective leaders among women at different age periods.

In order to reveal students’ attitude to female leadership a special study was conducted at Kazan innovative University named after V. G. Timiryasov (Kazan, Russia).120 Students of the Faculty of Pedagogy and Psychology participated in study. As found in the research, most of students (94 %) have a positive attitude to a female leadership; the most important personal traits mentioned by students are responsibility, ability to control emotions and reasonableness.

Keywords:

Pedagogical system, female leadership, sociocultural inclusion, pedagogical conditions.

RESUMEN

El desarrollo económico y social moderno trae consigo muchos cambios en los roles de género y en las características específicas de la participación de las mujeres en la vida profesional. Muchas mujeres alcanzan el éxito como líderes en todos los niveles e industrias. Esta tendencia plantea preguntas fundamentales sobre cómo lideran las mujeres y qué rasgos y habilidades personales necesitan para un liderazgo eficaz. Al mismo tiempo, existen factores socioculturales que influyen en el desarrollo del liderazgo femenino en el país, como las prácticas y creencias religiosas y culturales.

Para profundizar nuestra comprensión del liderazgo femenino, exploramos y estudiamos los antecedentes teóricos del desarrollo del liderazgo femenino en Rusia y analizamos la influencia de los factores socioculturales en las características específicas del liderazgo femenino en Rusia y en el extranjero. Se concluyó que la cultura sigue formando la medida en que se desarrolla este liderazgo.

La educación juega un papel importante en el desarrollo de habilidades de liderazgo. Las organizaciones educativas deben ser eficaces en la preparación de líderes calificados, incluidas mujeres líderes. Los autores desarrollaron un sistema pedagógico para el desarrollo del liderazgo femenino en el contexto de la inclusión sociocultural en Rusia y mostraron las condiciones pedagógicas necesarias para preparar líderes eficaces entre mujeres de diferentes edades.

Para revelar la actitud de los estudiantes hacia el liderazgo femenino, se llevó a cabo un estudio especial en la innovadora Universidad de Kazán V. G. Timiryasov (Kazán, Rusia). En el estudio participaron 120 estudiantes de la Facultad de Pedagogía y Psicología. Según se encontró en la investigación, la mayoría de los estudiantes (94 %) tiene una actitud positiva hacia el liderazgo femenino; los rasgos personales más importantes mencionados por los estudiantes son la responsabilidad, la capacidad de controlar las emociones y la razonabilidad.

Palabras clave:

Sistema pedagógico, liderazgo femenino, inclusión sociocultural, condiciones pedagógicas.

 

Published

2024-05-03

How to Cite

Daniya Zagriyevna, A., Asiya Vitalyevna, T., Leyla Rinatovna, F., & Ilona Gennadyevna, M. (2024). Pedagogical system of female leadership development in the context of sociocultural inclusion in Russia. Revista Conrado, 20(98), 253–261. Retrieved from https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/3743

Most read articles by the same author(s)