El trabajo comunitario del licenciado en pedagogía -psicología. Propuestas de acciones
Abstract
El trabajo comunitario como proceso holístico favorece las trasformaciones socioeducativa en el contexto comunidad. El presente artículo tuvo como objetivo diseñar acciones desde un enfoque de sistema para el trabajo comunitario del graduado de la carrera Pedagogía –Psicología. Su alcance se sustenta en ofrecer una guía que favorece la planificación, ejecución y valoración del impacto del trabajo comunitario para el referido especialista. Se empleó la revisión bibliográfica, con el propósito de constatar el aporte y problemáticas del trabajo comunitario. Se aplicó además, entrevistas a graduados de la carrera Pedagogía –Psicología para constatar regularidades en el desarrollo del trabajo en la comunidad.La acción diseñada contiene tres fases: diagnóstico, planificación/ejecución y control. Contribuye además, a enfatizar desde su concepción el enfoque participativo donde los actores sociales son participes principales y beneficiarios al mismo tiempo. Permite identificar potencialidades formativas y problemáticas sociales existentes en la comunidad. Implica a los líderes formales y no, para la trasformación socioeducativa esperada.
Palabras clave:
Trabajo comunitario, función social, proceso, especialista en Pedagogía –Psicología.
ABSTRACT
Community work as a holistic process favors socio-educational transformations in the community context. The objective of this article was to design actions from a system approach for community work of the graduate of the Pedagogy-Psychology career. Its scope is based on offering a guide that favors the planning, execution and evaluation of the impact of community work for the aforementioned specialist. The bibliographic review was used, in order to verify the contribution and problems of community work. It was also applied interviews to graduates of the Pedagogy-Psychology career to verify regularities in the development of work in the community. The designed action contains three phases: diagnosis, planning / execution and control. It also contributes to emphasize from its conception the participatory approach where the social actors are main participants and beneficiaries at the same time. It allows to identify formative potentialities and social problems existing in the community. It involves formal leaders and not, for the expected socio-educational transformation.Keywords:
Community work, social function, process, specialist in Pedagogy -Psychology.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





