Including local culture in the efl classroom in a rural context: a reflection from an intercultural perspective

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Resumen

The challenge for teachers in the face of the new dynamics of education is to respond to a society immersed in a process of globalization and influenced by technological change. The dynamics of today's world require citizens with intercultural and foreign language communication skills, as well as skills in new technologies, among others. However, when examining the reality of rural educational contexts, the fact that teachers in rural schools face great challenges to carry out this type of training arises, due to the lack of technological resources. Thus, in the case of the implementation of intercultural skills, it is traditionally taught in the English class from the perspective of knowledge of the foreign language, leaving aside the recognition of one's own culture, especially given the cultural richness of these communities. This article reflects on the importance of incorporating intercultural competences in the language classroom from the knowledge of the native culture, and on the importance of rescuing customs and traditions of the local context, and their incorporation in the EFL class to enhance student’s motivations in the development of communicative and intercultural competencies in English through a critical perspective. The development of intercultural competences should start first from the knowledge and appreciation of one's own culture, then from the knowledge of the foreign culture and the development of dialogue and respect; that is by being aware of oneself and then of the other´s.

Keywords:

English as a foreign language, rural education, tradition and culture, local culture, communicative intercultural competences

 Resumen

El reto del profesorado ante las nuevas dinámicas educativas es dar respuesta a una sociedad inmersa en un proceso de globalización e influenciada por el cambio tecnológico. La dinámica del mundo actual exige ciudadanos con competencias interculturales y de comunicación en lenguas extranjeras, así como competencias en nuevas tecnologías, entre otras. Sin embargo, al examinar la realidad de los contextos educativos rurales, vemos que los docentes de las escuelas rurales enfrentan grandes retos para llevar a cabo este tipo de capacitación debido a la falta de recursos tecnológicos. Sin embargo, en el caso de la implementación de habilidades interculturales, tradicionalmente se enseña en la clase de inglés desde la perspectiva del conocimiento de la lengua extranjera, dejando de lado el reconocimiento de la cultura propia, dada la riqueza cultural de estas comunidades. Este artículo reflexiona sobre la importancia de incorporar las competencias interculturales en el aula de idiomas a partir del conocimiento de la cultura nativa, la importancia de rescatar costumbres y tradiciones del contexto local e incorporarlas en la clase de inglés como lengua extranjera, para potenciar las motivaciones del alumnado en los desarrollos de competencias comunicativa e intercultural, basadas en una perspectiva crítica. El desarrollo de las competencias interculturales debe partir primero del conocimiento y valoración de la propia cultura, después del conocimiento de la cultura extranjera y del desarrollo del diálogo y el respeto, tomando conciencia de uno mismo y posteriormente del otro.

Palabras clave:

Inglés como lengua extranjera, educación rural, tradición y cultura, cultura local, competencias comunicativas interculturales

 

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Publicado

2024-01-15

Cómo citar

Vargas Hernández, L. Y., Abreus González, A., & Cely Betancourt, B. L. (2024). Including local culture in the efl classroom in a rural context: a reflection from an intercultural perspective. Revista Conrado, 20(96), 514–525. Recuperado a partir de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/3609

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