Relevance of the social sciences curriculum in citizen training

Resumen

This descriptive study of a bibliographic review type has the purpose of analyzing the relevance of the Social Studies curriculum in citizenship training. It was systematized through the methods of documentary review, content analysis and hermeneutics. Among the main findings are the relevance of the Social Sciences curriculum as a pedagogical tool for citizen training, given by its transversality within the curriculum of Basic Education; its didactic, pedagogical and symbolic dimensions, its role in the configuration of meanings and values, and for providing the student with methodological rigor for their social performance, teaching them to work cooperatively and collaboratively, to assume individual and collective responsibilities and to develop in them argumentative and critical thinking skills, which facilitate their participation in decision-making and solving social problems.

Keywords:

Curriculum, Social Sciences, citizenship training, basic education, relevance.

 

RESUMEN

El presente estudio descriptivo de tipo revisión bibliográfica tiene el propósito de analizar la pertinencia del currículo de Estudios Sociales en la formación ciudadana; se sistematizó mediante los métodos de revisión documental, análisis de contenido y hermenéutico. Entre los principales hallazgos se significan la pertinencia del currículo de las Ciencias Sociales como herramienta pedagógica para la formación ciudadana, dada por su transversalidad dentro de la malla curricular de la Enseñanza Básica; sus dimensiones didáctica, pedagógica y simbólica, su rol en la configuración de significados y valores, y por dotar al educando de rigor metodológico para su desempeño social, enseñarlos a trabajar de forma cooperativa y colaborativa, a asumir responsabilidades individuales y colectivas y desarrollar en ellos las habilidades argumentativas y del pensamiento crítico, que facilitan su participación en la toma de decisiones y resolución de problemas sociales.

Palabras clave:

Currículo, Ciencias Sociales, formación ciudadana, enseñanza básica, pertinencia.

Publicado
2020-11-24
Cómo citar
Guamán Gómez, V. J., León González, J. L., Espinoza Freire, E. E., & León Reyes, B. B. (2020). Relevance of the social sciences curriculum in citizen training. Revista Conrado, 16(S 1), 164-171. Recuperado a partir de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1537

##plugins.generic.recommendByAuthor.heading##

1 2 > >>