Alternativas metodológicas para la enseñanza de la historia
Abstract
El presente artículo está motivado en la búsqueda de información actualizada sobre las alternativas metodológicas para la enseñanza de la Historia; responde a un estudio de revisión bibliográfica sistematizado a través de la hermenéutica y la técnica de análisis de contenido. Los hallazgos permiten concluir que la enseñanza de la Historia es una potente herramienta de salvaguarda de los intereses nacionales, razón por la cual su metodología debe estar orientada más que a la transmisión de conocimientos históricos al desarrollo de las capacidades hermenéuticas (comprensión, interpretación y explicación de los fenómenos), al desarrollo y fomento de las habilidades investigativas, argumentativas, del pensamiento crítico y del pensamiento social, para lo cual deben ser implementadas metodologías interactivas centradas en el estudiante tales como el aprendizaje basado en problemas, el estudio de caso, la simulación, la de proyectos y la investigativa; así como otras alternativas metodológicas como los mapas conceptuales, los diagramas UVE y las líneas de tiempo.
Palabras clave:
Historia, metodología, proceso de enseñanza-aprendizaje, método científico.
ABSTRACT
This article is motivated by the search for updated information on the methodological alternatives for the teaching of History. It responds to a systematic bibliographic review study through hermeneutics and content analysis technique. The findings allow us to conclude that the teaching of History is a powerful tool for safeguarding national interests, which is why its methodology should be oriented more than the transmission of historical knowledge to the development of hermeneutical capacities (understanding, interpretation and explanation phenomena), to the development and promotion of investigative, argumentative, critical thinking and social thinking skills, for which student-centered interactive methodologies such as problem-based learning, case studies, simulation, project and investigative; as well as other methodological alternatives such as concept maps, UVE diagrams and time lines.Keywords:
History, methodology, teaching-learning process, scientific method.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





