Universidades por la rehabilitación integral en prisiones: enfoques reduccionistas
Abstract
Las prisiones constituyen el reflejo de la sociedad en la que se encuentran insertas, al evidenciar las desigualdades sociales y los conflictos que la caracterizan. Lejos de considerar las cárceles como meros lugares de reclusión para individuos peligrosos, es fundamental comprender los peligros se encuentran presentes incluso al interior de estas instituciones. Por tanto, el estudio tiene como objetivo analizar el papel de las universidades en el proceso de rehabilitación integral en prisiones y su contribución para superar los enfoques reduccionistas en el sistema penitenciario. Para ello, se utilizó un enfoque cualitativo, con un diseño transversal para analizar la pertinencia del paradigma de la complejidad en el sistema penitenciario. Entre los resultados se visualiza que las instituciones académicas se posicionan como actores clave para abordar los desafíos presentes en los sistemas penitenciarios y promover una rehabilitación efectiva y holística de los internos. En conclusión, la comprensión de las prisiones como espacios complejos, donde se manifiestan las desigualdades y conflictos sociales, invita a adoptar una visión integral y multidimensional en la búsqueda de soluciones efectivas con la colaboración de las universidades.
Palabras claves: Rehabilitación integral, prisión, universidades, enfoques reduccionistas.
ABSTRACT
Prisons are a reflection of the society in which they are inserted, evidencing the social inequalities and conflicts that characterize it. Far from considering prisons as mere places of confinement for dangerous individuals, it is essential to understand the dangers that are present even within these institutions. Therefore, the study aims to analyze the role of universities in the comprehensive rehabilitation process in prisons and their contribution to overcome reductionist approaches in the prison system. For this, a qualitative approach was used, with a cross-sectional design to analyze the relevance of the paradigm of complexity in the prison system. Among the results, it is seen that academic institutions are positioned as key actors to address the challenges present in prison systems and promote an effective and holistic rehabilitation of inmates. In conclusion, the understanding of prisons as complex spaces, where inequalities and social conflicts are manifested, invites us to adopt a comprehensive and multidimensional vision in the search for effective solutions with the collaboration of universities.
Key words: Comprehensive rehabilitation, prison, universities, reductionist approaches.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





