Tecnología Blockchain en Educación: una revisión sistemática
Abstract
El objetivo del estudio fue analizar la información existente respecto a la tecnología blockchain en la educación. Se desarrolló con un diseño bibliográfico, mediante un estudio de revisión sistemática. La técnica utilizada fue el análisis documental, como instrumento se utilizó el fichaje, la computadora y sus unidades de almacenamiento. Para el estudio se seleccionaron 10 artículos científicos de la base de datos Scopus, con fecha de publicación entre los años 2021 a 2022, teniendo como idioma de prioridad español e inglés, se descartaron los artículos duplicados y los que no manejaran como temática central la tecnología blockchain en educación. Para facilitar la ubicación y la gestión de referencias se utilizó el gestor Zotero y el motor de búsqueda Google Académico. Los resultados señalan que la tecnología blockchain en el contexto educativo se emplea principalmente para emitir y verificar credenciales académicas, comunicar las competencias y los logros de aprendizaje de los estudiantes y evaluar su potencial profesional, almacenamiento de información, evitar el plagio de información, entre muchas otras aplicaciones. En algunos de los estudios se encontraron limitaciones de la tecnología blockchain en el contexto educativo.
Palabras clave:
Tecnología blockchain, blockchain, educación, bitcoin, información.
ABSTRACT
The objective of the study was to analyze the existing information regarding blockchain technology in education. It was developed with a bibliographic design, through a systematic review study. The technique used was documentary analysis, as an instrument the filing, the computer and its storage units were used. For the study, 10 scientific articles were selected from the Scopus database, with a publication date between 2021 and 2022, with Spanish and English as the priority language, duplicate articles and those that did not handle technology as a central theme were discarded. blockchain in education. To facilitate the location and management of references, the Zotero manager and the Google Scholar search engine were used. The results indicate that blockchain technology in the educational context is mainly used to issue and verify academic credentials, communicate the competences and learning achievements of students and evaluate their professional potential, information storage, avoid information plagiarism, among many other apps. Some of the studies found limitations of blockchain technology in the educational context.
Keywords:
Blockchain technology, blockchain, education, bitcoin, information
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





