Estrategias de enseñanza y aprendizaje en tiempos de crisis: asegurando la continuidad de la Educación Superior durante la pandemia de COVID-19
Abstract
Según datos proporcionados por la Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, la pandemia de COVID-19 ha afectado a más de mil millones de estudiantes en todo el mundo, lo que representa aproximadamente el setenta por ciento de la población estudiantil y más de el veinte por ciento de la población mundial, por lo cual, resulta fundamental desarrollar estrategias metodológicas que permitan asegurar la continuidad de la educación superior. Para abordar esta problemática, se llevó a cabo un estudio de diseño no experimental, longitudinal, cualitativo y cuantitativo, con el objetivo de obtener una comprensión profunda y holística de la situación. La recolección de datos se realizó a través de una encuesta diseñada y validada, que recopiló las opiniones y experiencias de estudiantes y profesores involucrados en el proceso educativo.
Palabras clave:
Pandemia, proceso educativo, estudiantes, educación superior, estrategias metodológicas.
ABSTRACT
According to data provided by the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, the COVID-19 pandemic has affected more than one billion students worldwide, which represents approximately seventy percent of the student population and more than twenty percent of the world's population, making it essential to develop methodological strategies to ensure continuity in higher education. To address this problem, a non-experimental, longitudinal, qualitative and quantitative study was carried out with the objective of obtaining a deep and holistic understanding of the situation. Data collection was carried out through a designed and validated survey, which collected the opinions and experiences of students and teachers involved in the educational process.
Key words:
Pandemic, educational process, students, higher education, methodological strategies
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





