La Educación como motor de cambio para la discriminación de género en la política
Abstract
Transformar patrones culturales arraigados a través de la educación es crucial para superar la desigualdad de género y la discriminación política. En el ámbito educativo, integrar contenidos que promuevan la igualdad de género es esencial, fomentando la conciencia crítica sobre las estructuras de poder. La violencia política de género se caracteriza como una forma de violencia colectiva, utilizada para alcanzar objetivos políticos. Para contrarrestar la violencia política de género, se proponen estrategias educativas clave, desde la educación temprana en igualdad de género hasta la formación de docentes y campañas de sensibilización. Un programa de formación de docentes se presenta como un enfoque integral, abordando la concienciación, prevención, promoción de igualdad, habilidades de comunicación y la inclusión de la diversidad de género. Su estructura y metodología se detallan, subrayando la adaptabilidad y la retroalimentación continua como aspectos fundamentales para su éxito.
Palabras clave:
Género, estrategias educativas, formación de docentes, educación.
ABSTRACT
Transforming entrenched cultural patterns through education is crucial to overcoming gender inequality and political discrimination. In the educational field, integrating content that promotes gender equality is essential, promoting critical awareness about power structures. Political gender violence is characterized as a form of collective violence, used to achieve political aims. To counter political gender violence, key educational strategies are proposed, from early education in gender equality to teacher training and awareness campaigns. A teacher training program is presented as a comprehensive approach, addressing awareness, prevention, promotion of equality, communication skills and the inclusion of gender diversity. Its structure and methodology are detailed, highlighting adaptability and continuous feedback as fundamental aspects for its success.
Keywords:
Gender, educational strategies, teacher training, education.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





