La construcción de textos en los estudiantes de la Formación Técnica en Enfermería desde la Universidad
Abstract
A partir de las transformaciones que han tenido lugar en el Sistema Nacional de Educación desde el curso escolar 2010-2011 se integra la formación técnica en Enfermería a la Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. La construcción de textos ocupa un lugar relevante en la asignatura Español–Literatura y a la vez constituye un componente indispensable de la misma y de vital importancia en la preparación de los técnicos en Enfermería. El artículo que se presenta tiene como objetivo elaborar ejercicios complementarios para potenciar el desarrollo de la construcción de textos en los estudiantes, sobre la base de un adecuado diagnóstico y tienen como elemento distintivo la creatividad. A partir de la aplicación de diferentes métodos empíricos se detectaron dificultades en la construcción de textos entre las que se encuentran: no ajuste al tema e insuficiencia de las ideas, pobreza de vocabulario, errores gramaticales entre otros. Los ejercicios complementarios para el desarrollo de la construcción de textos parten de un enfoque interdisciplinario, participativo y sistémico en los que se interrelacionan los componentes funcionales a partir de la selección de textos que con un carácter universal se corresponden de forma intertextual con las obras objeto de estudio en los programas. Los especialistas valoran de factible, novedoso y creativo los ejercicios complementarios y los resultados de la aplicación parcial así lo avalan.
Palabras clave:
E Textos, construcción de textos, aprendizaje, ejercicios complementarios, creatividad.
ABSTRACT
From the transformations that have taken place in the National Education System since the 2010-2011 school year, technical training in Nursing is integrated into the University of Medical Sciences of Havana. The construction of texts occupies an important place in the Spanish-Literature subject and at the same time constitutes an indispensable component of it and of vital importance in the preparation of Nursing technicians. The article presented aims to develop complementary exercises to enhance the development of the construction of texts in students, based on an appropriate diagnosis and have creativity as a distinctive element. From the application of different empirical methods, difficulties were detected in the construction of texts among which are: no adjustment to the theme and insufficient ideas, poor vocabulary, grammatical errors among others. The complementary exercises for the development of the construction of texts start from an interdisciplinary, participatory and systemic approach in which the functional components are interrelated from the selection of texts that with a universal character correspond in an intertextual way with the works object of I study in the programs. The specialists value the complementary exercises and the results of the partial application as feasible, innovative and creative, thus endorsing it.Keywords:
Texts, text construction, learning, complementary exercises, creativity.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





