Ley de juventud en Ecuador, interrelaciones de políticas de promoción al derecho a la educación
Abstract
La Educación en toda su amplitud ha tomado una nueva perspectiva, una línea de acción y ejecución para formar profesionales con calidad, basadas en una preparación integral de tal forma que se conviertan en seres competentes capaces de enfrentar las diversas situaciones que exige la sociedad, y así gozar de una vida plena. La educación queda plasmada como un derecho de las personas a lo largo de su vida y como un deber que el Estado ecuatoriano no puede prescindir. Constituye un área prioritaria de la política pública y deben estar integradas a un contexto democrático que garantice derechos y libertades. El estudio propone analizar los factores que integran las políticas de promoción y su interrelación al derecho a la educación y su aplicabilidad en las instituciones universitarias, a partir de la aplicación del método Campo – Fuerza y la técnica tormenta de cerebros. Se concluyó que las interrelaciones de políticas de promoción al derecho a la educación contribuyen al acceso a una educación enfocada no solo en el proceso educativo, sino en la creación de valores que propicien una sociedad más instruida e inclusiva, donde se garantice los derechos humanos, además de lograr que las universidades las incorporen en sus estructuras y currículos.
Palabras clave:
Educación, inclusión, políticas públicas, tormenta de cerebros y método campo–fuerzas
ABSTRACT
Education in all its breadth has taken a new perspective, a line of action and execution to train quality professionals, based on a comprehensive preparation in such a way that they become competent beings capable of facing the various situations that society demands, and So enjoy a full life. Education is reflected as a right of people throughout their lives and as a duty that the Ecuadorian State cannot do without. It constitutes a priority area of public policy and must be integrated into a democratic context that guarantees rights and freedoms. The study proposes to analyze the factors that make up promotion policies and their interrelationship with the right to education and its applicability in university institutions, based on the application of the Field-Force method and the brainstorming technique. It was concluded that the interrelationships of policies to promote the right to education contribute to access to an education focused not only on the educational process, but also on the creation of values that foster a more educated and inclusive society, where human rights are guaranteed. in addition to getting universities to incorporate them into their structures and curricula.Keywords:
Education, inclusion, public policies, brainstorming and field method-forcesDownloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





