La justicia restaurativa bajo el modelo de Derecho Comparado y la formación del profesional.
Abstract
El propósito de este estudio fue examinar y comparar la implementación de la justicia restaurativa entre Ecuador y Estados Unidos, así como su implementación en los estudios de formación de los estudiantes de derecho. Para ello, se llevó a cabo una revisión documental y bibliográfica de normativas y textos doctrinales relacionados con este tema. Los hallazgos revelaron que, a pesar de partir de un punto común, cada país desarrolló y modificó aspectos, manuales y normativas acordes a su contexto sociocultural y de igual forma se aplicó a los estudios de derecho bajo la contextualización del país. Se concluyó que, independientemente del país, el propósito de la justicia restaurativa busca lograr una reconciliación efectiva entre la víctima y el ofensor. La formación de profesionales incluye la investigación de la temática en los análisis y la preparación.
Palabras clave:
Formación, derecho, profesionales, resolución, reinserción.
ABSTRACT
The purpose of this study was to examine and compare the implementation of restorative justice between Ecuador and the United States, as well as its implementation in the training studies of law students. To this end, a documentary and bibliographic review of regulations and doctrinal texts related to this topic was carried out. The findings revealed that, despite starting from a common point, each country developed and modified aspects, manuals and regulations according to its sociocultural context and in the same way it was applied to law studies under the contextualization of the country. It was concluded that, regardless of the country, the purpose of restorative justice seeks to achieve effective reconciliation between the victim and the offender. The training of professionals includes research on the subject in analysis and preparation.
Keywords:
Training, law, professionals, resolution, reintegration.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





