La orientación educativa en la actividad pedagógica profesional del docente universitario
Abstract
Las exigencias de la educación universitaria en el siglo XXI, colocan al docente universitario ante nuevas demandas, en las que se enfatiza la ampliación de su actividad pedagógica al atribuirle la responsabilidad como guía, mediador, del proceso de formación del estudiante en la medida que le facilita el acceso a los recursos necesarios para comprender, explicar, tomar decisiones y enfrentar conflictos desde un adecuado conocimiento de sí mismo. Se asume así la posibilidad de convertir al docente universitario en un orientador educativo, aun cuando las políticas y las reflexiones teóricas en este marco aun sean difusas. La investigación del tema desde varias aristas permitió a las autoras presentar una aproximación a la fundamentación de la relación entre orientación educativa y la actividad pedagógica profesional del docente universitario y delinear un perfil de docente orientador
Palabras clave:
Orientación educativa, actividad pedagógica profesional, docente universitario.
p>
ABSTRACT
The demands of university education in the twenty-first century, place the university teacher before new demands, which emphasizes the extension of their pedagogical activity to attribute responsibility as a guide or a mediator. The process of training the student in the average facilitates access to the necessary resources to understand, explain, make decisions and face conflicts from an adequate knowledge of oneself. This assumes the possibility of becoming the university teacher into an educational counselor, even when the policies and theoretical reflections of this framework are still diffuse. The investigation of the topic from several angles allowed the authors to present an approach to the foundation of the relationship between educational orientation and the professional pedagogical activity of the university teacher and delineate a profile of educational teacher.Keywords:
Educational guidance, professional pedagogical activity, university teacher
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





