Programa de superación profesional como vía para la formación doctoral
Abstract
La educación de postgrado tiene como objetivos esenciales la formación académica y la superación continua de los egresados universitarios, durante toda su vida profesional. La investigación responde a la necesidad de formar doctores en ciencias debido al insuficiente número de doctores en la Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Es objetivo. Del trabajo presentar y validar preliminarmente un programa de superación profesional como vía para la formación doctoral dirigido a los profesionales de la salud de la Facultad de Ciencias Médicas “Enrique Cabrera” y de las instituciones de salud del territorio. Metodología. Con un enfoque mixto desde una posición dialéctica de la investigación mediante un estudio descriptivo de corte transversal. Se diseñó el programa de superación profesional como vía para la formación doctoral basado en las etapas de planificación curricular, las necesidades de aprendizaje y se validó preliminarmente por criterio de especialistas. El programa de superación profesional como vía para la formación doctoral constituye una solución posible para centros y organizaciones que tengan como propósito la superación profesional al máximo nivel.
Palabras clave:
Educación de postgrado, superación profesional, formación doctoral.
ABSTRACT
Postgraduate education has as essential objectives the academic training and continuous improvement of university graduates, throughout their professional lives. The research responds to the need to train doctors of science due to the insufficient number of doctors at the University of Medical Sciences of Havana. It is objective. From the work, to present and preliminarily validate a professional improvement program as a way for doctoral training aimed at health professionals from the “Enrique Cabrera” Faculty of Medical Sciences and the health institutions of the territory. Methodology. With a mixed approach from a dialectical position of the investigation through a descriptive cross-sectional study. The professional development program was designed as a way for doctoral training based on the stages of curricular planning, learning needs, and was preliminarily validated by specialists' criteria. The professional improvement program as a way for doctoral training constitutes a possible solution for centers and organizations whose purpose is professional improvement at the highest level.Keywords:
Postgraduate education, professional development, doctoral training.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





