Los derechos de las personas pertenecientes a grupos prioritarios en el ámbito universitario en Ecuador
Abstract
Las universidades además de su función formadora devienen centros de interacción social y como tal, en ella interactúan una representación de la población del país. El reconocimiento de los derechos de las personas pertenecientes a grupos prioritarios ha sido declarado de forma explícita en la Constitución de Ecuador, pero en el entorno universitario requiere un estudio detallado, es por ello que resulta interesante conocer la percepción de las personas que pertenecen a estos grupos y se encuentran insertados en las universidades. Dado que se observaron insatisfacciones, profundizar en sus causas y proponer la estrategia a seguir para atenuarlas. Para ello se emplearon técnicas e instrumentos como la observación, la entrevista, el método general de solución de problemas, el IADOV, DEMATEL y VIKOR. Se conoció la percepción, se analizaron las causas, sus interacciones internas y las alternativas para su atenuación.
Palabras clave:
Enseñanza, grupos prioritarios, concientización universitaria.
ABSTRACT
Universities, in addition to their educational function, become centers of social interaction and as such, a representation of the country's population interacts in them. The recognition of the rights of people belonging to priority groups has been explicitly stated in the Constitution of Ecuador, but in the university environment requires a detailed study, which is why it is interesting to know the perception of people who belong to these groups and are inserted in universities. Given that dissatisfactions were observed, to deepen in their causes and to propose the strategy to follow to attenuate them. For this purpose, techniques and instruments such as observation, interview, general problem-solving method, IADOV, DEMATEL and VIKOR were used. The perception was known, the causes were analyzed, their internal interactions and the alternatives for their mitigation.Keywords:
Teaching, priority groups, university awareness.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





