Interés investigativo y el empoderamiento para la autoformación en docentes y estudiantes en UNIANDES Quevedo
Abstract
El presente trabajo de investigación se direcciona a solucionar la interrogante: ¿Como orientar la auto formación de competencias investigativas en los estudiantes y docentes universitarios? El objetivo ha sido elaborar un sistema de procedimientos para direccionar los aprendizajes autónomos que han de desarrollar los estudiantes y docente. En el ámbito investigativo se asume un enfoque Cuanti cualitativo, con un alcance descriptivo propositivo, considerándose el empleo de los métodos de la modelación, el sistémico y el inductivo-deductivo. El principal resultado se expresa en el planteamiento de rutas de autoaprendizajes que concretan un sistema integrado de pensamiento y metodologías para el auto empoderamiento profesional.
Palabras clave:
Procesos de autoformación, investigadores, sistemas educativos.
ABSTRACT
The present research work is directed to solve the question: How to guide the self-training of research competences in university students and teachers? The objective has been to elaborate a system of procedures to guide the autonomous learning to be developed by students and teachers. In the research field, a quantitative-qualitative approach is assumed, with a descriptive-propositive scope, considering the use of modeling, systemic and inductive-deductive methods. The main result is expressed in the proposal of self-learning routes that concretize an integrated system of thought and methodologies for professional self-empowerment.Keywords:
Self-training processes, researchers, educational systems.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





