La educación antialcohólica como estrategia curricular en la educación superior. Su intencionalidad formativa
Abstract
En las últimas décadas el consumo de alcohol en los adolescentes y jóvenes se ha incrementado. El alcoholismo es un fenómeno social que afecta las relaciones interpersonales, y constituye hoy, una de las causas de incidencias delictivas. Entre sus propuestas el Sistema Nacional de Educación en Cuba considera estrategias curriculares; en especial a este tema: el Programa de Promoción y Educación para la Salud, que contribuye a la formación integral del hombre acorde a lo que la sociedad necesita.
En los análisis a los programas de las disciplinas Química General y Anatomía y Fisiología Humana se constató las potencialidades para desarrollar desde el proceso de enseñanza aprendizaje la educación antialcohólica teniendo en cuenta la intencionalidad formativa. La Universidad de Cienfuegos cuenta con un grupo de especialistas, que brindan servicio para la orientación al colectivo pedagógico.
Palabras clave:
Drogas, alcoholismo, educación antialcohólica, tolerancia.
ABSTRACT
In the last decade, alcohol consumption has increased in adolescents and young people. Alcoholism is a social phenomenon that affects the interpersonal relationship and is one of the causes of criminal activities in today’s society. The National Education System in Cuba have considered amongst its proposal curricular strategies; about alcoholism in a Promotion and Health Education Syllabus that contributes to an integral formation of humankind according to the necessities of society.
Moreover, an analysis of the General Chemistry and Human Anatomy and Physiology syllabuses demonstrate the potentialities to develop an anti-alcoholic education in the teaching-learning process bearing in mind the formative intentionality.
The University of Cienfuegos has a group of specialists who offer that service to guide its pedagogic collective.
Keywords:
Drogas, alcoholismo, educación antialcohólica, tolerancia.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





