Transformando la Enseñanza de la Matemática Básica: una propuesta innovadora con Excel
Abstract
En el contexto de la educación virtual, se ha observado que los métodos de enseñanza pueden resultar complejos y confusos, lo que puede generar lagunas en el aprendizaje, cálculos extensos y manuales, así como una falta de responsabilidad por parte de los involucrados, lo que a menudo conduce a resultados poco confiables y retrasos en la resolución de problemas. Sin embargo, con el avance de la tecnología, se ha identificado que el uso del software Excel como una herramienta adicional puede facilitar la comprensión de la materia de educación matemática y aumentar el interés por aprender. Para abordar esta cuestión, se llevó a cabo un enfoque cualitativo mediante una revisión bibliográfica de las fuentes primarias de información, y se utilizó una muestra de 21 estudiantes para realizar un análisis paralelo. Los resultados obtenidos indican que el software Excel es fácil de usar y satisface las necesidades de contenido matemático básico. Además, ofrece una amplia gama de funciones y aplicaciones matemáticas, como la resolución de ecuaciones, matrices y tablas de verdad de enunciados moleculares, lo que aumenta las oportunidades de aprendizaje y permite poner en práctica el proceso matemático.
Palabras clave:
Educación virtual, tecnología, métodos de enseñanza.
ABSTRACT
In the context of virtual education, it has been observed that teaching methods can be complex and confusing, which can lead to gaps in learning, extensive and manual calculations, as well as a lack of accountability on the part of those involved, often leading to unreliable results and delays in problem solving. However, with the advancement of technology, it has been identified that the use of Excel software as an additional tool can facilitate the understanding of mathematics education subject matter and increase interest in learning. To address this issue, a qualitative approach was conducted through a literature review of primary sources of information, and a sample of 21 students was used to conduct a parallel analysis. The results obtained indicate that Excel software is easy to use and meets the needs of basic mathematical content. In addition, it offers a wide range of mathematical functions and applications, such as solving equations, matrices and truth tables of molecular statements, which increases learning opportunities and allows putting the mathematical process into practice.
Keywords:
Virtual education, technology, teaching methods
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





