Propuesta de recursos educativos para el estudio de Normas Penales en Blanco.
Abstract
Las normas penales en blanco en ocasiones traen dificultades en el ejercicio de estudio de los estudiantes de las carreras de Derecho del sistema educativo ecuatoriano. Relacionado con las infracciones del tránsito la existencia de estas normas penales, pone a prueba los principios de taxatividad y determinación. El objetivo de esta investigación es proponer recursos educativos para ampliar los conocimientos de los estudiantes respecto a las normas legales en blanco relacionadas con las infracciones de tránsito. La metodología empleada fue cualitativa. Se tuvieron en cuenta los métodos inductivo- deductivo y el de análisis exegético-jurídico. Se caracterizaron las normas penales en blanco relacionadas con las infracciones de tránsito que aparecen en el Código Orgánico Integral Penal. Se propusieron mapas conceptuales relacionados con los principios taxatividad y determinación y el reforzamiento de estos conocimientos en las prácticas laborales.
Palabras clave: principios, recursos educativos, norma penal en blanco.
ABSTRACT
Blank criminal regulations sometimes bring difficulties in the study exercise of students studying Law in the Ecuadorian educational system. Related to traffic violations, the existence of these criminal regulations evaluates the principles of exhaustiveness and determination. The objective of this research is to propose educational resources to expand students' knowledge regarding blank legal regulations related to traffic violations. The method used was qualitative. The inductive-deductive methods and exegetical-legal analysis methods were considered. The blank criminal regulations related to traffic violations that appear in the Comprehensive Organic Penal Code were characterized. Conceptual maps related to the principles of conclusiveness and determination and the reinforcement of this knowledge in work practices were proposed.
Keywords:
Principles, educational resources, blank criminal law.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





