El Steam en la comunidad universitaria deportiva
Abstract
RESUMEN
La investigación propone un laboratorio virtual y las tareas docentes que relaciona la biomecánica con la actividad física y deportiva en la Universidad de Cienfuegos. El “Proyecto Hypathia” se propone transformar los procesos sustantivos de la Universidad de Cienfuegos en los campos en los que se integran las Ciencias-Tecnología-Ingeniería-Matemáticas, pero sesgados por una participación escasa, asistemática de las relaciones interdisciplinarias que abarcan las nuevas tecnologías e incursionan en los simuladores, la robótica manifestaciones del arte que se suman como propuesta creativa en los procesos de investigación, formación de profesionales y de extensión universitaria. Se propone un laboratorio virtual y las tareas docentes que relaciona la biomecánica con la actividad física y deportiva en la Universidad de Cienfuegos. Los resultados logrados en la investigación en gran medida fueron posibles por la implementación de diversos métodos y técnicas de investigación los cuales posibilitaron la fundamentación del tema y la valoración del diseño empleado. La implementación de tareas docentes con enfoque STEAM permitió evaluar el proceso y sus resultados desde la práctica educativa en los estudiantes de segundo año de la facultad de Ciencias de la Cultura Física y el deporte de Cienfuegos.
Palabras clave:
Biomecánica, educación STEAM, situaciones en el aprendizaje, formación continua.
ABSTRACT
The research proposes a virtual laboratory and teaching tasks that relate biomechanics with physical and sports activity at the University of Cienfuegos. The “Hypathia Project” aims to transform the substantive processes of the University of Cienfuegos in the fields in which Sciences-Technology-Engineering-Mathematics are integrated, but biased by a scarce, unsystematic participation in the interdisciplinary relationships that encompass new technologies. and they venture into simulators, robotics, art manifestations that add as a creative proposal to the research processes, training of professionals and university extension. A virtual laboratory and teaching tasks that relate biomechanics with physical and sports activity at the University of Cienfuegos are proposed. The results achieved in the research were largely possible due to the implementation of various research methods and techniques which made it possible to substantiate the topic and evaluate the design used. The implementation of teaching tasks with a STEAM approach allowed the evaluation of the process and its results from educational practice in the second year students of the Faculty of Physical Culture and Sports Sciences of Cienfuegos.
Keywords:
Biomechanics, STEAM education, situations in learning, continuous training.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Editorial Universo Sur

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





