Optimización del Proceso de Aprendizaje a través del desarrollo de Habilidades de Inteligencia Emocional: una investigación en educación
Abstract
El uso de estrategias y técnicas de inteligencia emocional en el ámbito educativo es esencial para el desarrollo del proceso de aprendizaje. Los docentes no solo deben transmitir información y conocimiento, sino también guiar a los estudiantes en el manejo y control de sus emociones, cultivar la paciencia, promover la participación en clases y crear un ambiente positivo con todos los actores involucrados en la educación. Con este objetivo en mente, se llevó a cabo una investigación cualitativa-cuantitativa en la Unidad Educativa Eloy Alfaro, donde se evidenció que no se utilizan técnicas de inteligencia emocional y se tiene un conocimiento limitado sobre las mismas. Se demostró que la aplicación adecuada de estas técnicas puede mejorar significativamente el proceso de aprendizaje de los estudiantes.
Palabras clave:
Equilibrio psicológico, conocimiento, aprendizaje, estrategias
ABSTRACT
The use of emotional intelligence strategies and techniques in education is essential for the development of the learning process. Teachers should not only transmit information and knowledge, but also guide students in the management and control of their emotions, cultivate patience, promote class participation and create a positive environment with all the actors involved in education. With this objective in mind, qualitative-quantitative research was carried out in the Eloy Alfaro Educational Unit, where it was evidenced that emotional intelligence techniques are not used and there is limited knowledge about them. It was shown that the proper application of these techniques can significantly improve the learning process of students.
Keywords:
Psychological equilibrium, knowledge, learning, strategies, strategies
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





