Impacto socioemocional en niños con discapacidad ante la suspensión de clases presenciales en Santo Domingo
Abstract
La suspensión de las clases presenciales en el mundo, como consecuencia de la pandemia, trajo una nueva modalidad en el sistema educativo global, intensificándose la educación en línea y a distancia. En ese contexto, el Ecuador no fue ajeno a dicha problemática social. El objetivo de la investigación fue analizar el impacto socioemocional que sufrieron los niños con discapacidad ante la suspensión de las clases presenciales durante la pandemia provocada por el COVID-19 en el cantón Santo Domingo de la provincia Santo Domingo de los Tsáchilas. Para cumplir con el objetivo propuesto, se aplicaron métodos teóricos como el analítico sintético, inductivo deductivo e histórico lógico, empíricos como la observación, encuestas y entrevistas, así como métodos para el procesamiento de la información como el MGSP y DEMATEL. Como resultado se obtuvo que la educación de los niños y adolescentes con discapacidad sufrió una fuerte afectación ante la suspensión de las clases presenciales, motivadas por el cierre de las instituciones educativas. Se identificaron las causas que pudieron estar provocando un impacto socioemocional en los niños con discapacidad, las interrelaciones internas entre ellas y su jerarquización.
Palabras clave:
Impacto socioemocional, suspensión de clases presenciales, niños con discapacidad, educación en línea.
ABSTRACT
The suspension of face-to-face classes in the world, as a consequence of the pandemic, brought a new modality in the global education system, intensifying online and distance education. In this context, Ecuador was no stranger to this social problem. The objective of this research was to analyze the socioemotional impact suffered by children with disabilities when face-to-face classes were suspended during the pandemic caused by COVID-19 in the Santo Domingo canton of the Santo Domingo de los Tsáchilas province. In order to fulfill the proposed objective, theoretical methods such as synthetic analytical, inductive deductive and historical-logical, empirical methods such as observation, surveys and interviews were applied, as well as methods for information processing such as MGSP and DEMATEL. As a result, it was obtained that the education of children and adolescents with disabilities suffered a strong affectation due to the suspension of face-to-face classes, motivated by the closure of educational institutions. The causes that could be causing a socioemotional impact on children with disabilities, the internal interrelationships between them and their hierarchy were identified.Keywords:
Socioemotional impact, suspension of face-to-face classes, children with disabilities, online education.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





