La formación de profesionales basada en proyectos investigativos
Abstract
La presente comunicación aborda la compleja problemática asociada al desarrollo de las competencias profesionales en los estudiantes universitarios, a partir del empleo de los proyectos investigativos como escenario formativo. El problema de investigación se sitúa en la ineficiencia de los sistemas de gestión de proyectos investigativos en relación con las competencias investigativas que han de desarrollar los estudiantes en la universidad. El objetivo se centra en Determinar una estrategia de gestión formativa de los estudiantes basada en proyectos investigativos para potenciar su actuación profesionalizante. En el proceso se emplearon métodos del nivel teórico, empírico y estadísticos matemáticos. Los resultados fundamentales se ubican en la Estrategia elaborada y su aplicación parcial.
Palabras clave:
Proyectos investigativos, gestión formativa, competencias profesionales.
ABSTRACT
This paper addresses the complex problems associated with the development of professional competencies in university students, based on the use of research projects as a formative scenario. The research problem is located in the inefficiency of research project management systems in relation to the research competencies to be developed by students at the university. The objective is focused on determining a strategy for the formative management of students based on research projects to enhance their professional performance. In the process, theoretical, empirical and mathematical statistical methods were used. The fundamental results are located in the elaborated Strategy and its partial application.Keywords:
Research projects, formative management, professional competences.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





