Factores escolares y familiares asociados al aprendizaje y rendimiento de alumnos de ciencias de la educación de una universidad pública de Hidalgo durante la pandemia Covid-19
Abstract
Desde una visión sociocultural y holística, se analiza cómo factores escolares y familiares influyen en los procesos de enseñanza aprendizaje de estudiantes universitarios mexicanos durante el confinamiento por la pandemia. Con un enfoque cualitativo, se emplearon grupos focales y un estudio de caso. Los resultados muestran que, en el contexto escolar, los docentes tienen escasa preparación y dificultades en el manejo de recursos electrónicos. También se encontró que los criterios de calificación y evaluación de los docentes no toman en cuenta las condiciones relacionadas con la pandemia. Con respecto los factores familiares, las condiciones económicas y el ambiente familiar y contextual de los estudiantes, como la disposición de un lugar y ambiente adecuado, los recursos electrónicos y la calidad del internet, podrían ser determinantes durante su educación. Los estudiantes en sus reflexiones y discusiones ofrecen alternativas de solución a problemas que surgen en la escuela y en su hogar.
Palabras clave:
Educación en línea, familia, escuela, universidad.
ABSTRACT
From a sociocultural and holistic view, it is analyzed how school and family factors influence the teaching-learning processes of Mexican university students during confinement due to pandemics. From a qualitative approach, a case study and focus groups were used. The results show that, in the school context, teachers have little preparation and show difficulties in managing electronic resources. Moreover, it was found that teacher’s evaluation criteria do not take into account the social conditions related to the pandemics. Regarding the family factors, the economic conditions and the family and contextual environment of the students, such as the provision of a suitable place and environment, electronic resources and the quality of the internet, could be decisive during their education. Students in their reflections and discussions offer alternative solutions to problems that arise at school and at home as solution.Keywords:
Online education, family, school, university.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





