Influencia de las teorías del aprendizaje durante la formación universitaria en competencias y habilidades para el desempeño profesional, emocional, ambiental y de gestión
Abstract
La universidad debe enfocarse en desarrollar competencias y habilidades para el desempeño profesional, emocional, ambiental y de gestión, y esto implica aplicar teorías del aprendizaje. Para lograr esto, los docentes deben aplicar las teorías del aprendizaje. En un estudio de investigación documental, se analizaron 32 textos y se utilizó la técnica de revisión documental para recopilar información. Los resultados mostraron que las teorías de aprendizaje como la complejidad, constructivismo, enactivismo, conectivismo, enfoque por potencialidades y aprendizaje significativo son esenciales para mejorar los modelos pedagógicos universitarios y deben aplicarse para generar seres equitativos y capaces de solucionar problemas.
Palabras clave:
Universidad, competencias y habilidades, teorías del aprendizaje, modelos pedagógicos universitarios, aprendizaje significativo.
ABSTRACT
The university must focus on developing competencies and skills for professional, emotional, environmental and management performance, and this implies applying learning theories. To achieve this, teachers must apply learning theories. In a documentary research study, 32 texts were analyzed, and the documentary review technique was used to collect information. The results showed that learning theories such as complexity, constructivism, enactivism, connectivism, potential approach and meaningful learning are essential to improve university pedagogical models and must be applied to generate equitable beings capable of solving problems.
Keywords:
University, skills and abilities, learning theories, university pedagogical models, meaningful learning.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





