Influencia de la realidad aumentada en el aprendizaje de los estudiantes universitarios peruanos
Abstract
El objetivo general fue determinar la asociación entre la realidad aumentada y el aprendizaje de los estudiantes universitarios peruanos. Los objetivos específicos fueron: determinar la asociación entre la realidad aumentada y el aprendizaje cognitivo de los estudiantes universitarios peruanos; precisar la asociación entre la realidad aumentada y el aprendizaje afectivo de los estudiantes universitarios peruanos e identificar la asociación entre la realidad aumentada y el aprendizaje psicomotor de los estudiantes universitarios peruanos. El estudio fue de tipo básico, enfoque cuantitativo y diseño no experimental. La población fueron 300 estudiantes de ingeniería industrial de una universidad pública peruana. La muestra fueron 60 estudiantes del 7mo ciclo de ingeniería industrial. El cuestionario contó con 24 preguntas acerca de realidad aumentada y 12 para aprendizaje, cada una con 4 y 5 alternativas de respuesta según una escala tipo Likert, respectivamente. El cuestionario se validó mediante el juicio de tres expertos, asimismo su confiabilidad fue de ?=0.81. Los datos se analizaron mediante Microsoft Excel y SPSS versión 25, en primer lugar, desde el ámbito descriptivo y posteriormente en el contexto inferencial. Los resultados reflejan que la realidad aumentada está asociada al aprendizaje en estudiantes universitarios peruanos, tomando en cuenta que p-valor < 0.05.
Palabras clave:
Realidad aumentada, aprendizaje, cognitivo, afectivo, psicomotor
The general objective was to determine the association between augmented reality and the learning of Peruvian university students. The specific objectives were: to determine the association between augmented reality and cognitive learning of Peruvian university students; to specify the association between augmented reality and affective learning of Peruvian university students and to identify the association between augmented reality and psychomotor learning of Peruvian university students. The study was of a basic type, quantitative approach and non-experimental design. The population was 300 industrial engineering students from a Peruvian public university. The sample was 60 students of the 7th cycle of industrial engineering. The questionnaire had 24 questions about augmented reality and 12 for learning, each one with 4 and 5 response alternatives according to a Likert-type scale, respectively. The questionnaire was validated through the judgment of three experts, likewise its reliability was ?=0.81. The data was analyzed using Microsoft Excel and SPSS version 25, first, from the descriptive field and later in the inferential context. The results reflect that augmented reality is associated with learning in Peruvian university students, taking into account that p-value < 0.05.
Keywords:
Augmented reality, learning, cognitive, affective, psychomotor
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





