Intervenciones educativas estratégicas para mejorar la calidad de vida en jubilados con discapacidad: un estudio de caso en Ecuador.
Abstract
Se pretende mejorar la calidad de vida de las personas jubiladas por invalidez, mediante la búsqueda de soluciones pedagógicas específicas para esta población en Ecuador. Para llevar a cabo tal objetivo, se empleo un diseño cualitativo-descriptivo en el que se incluyeron entrevistas semiestructuradas a 50 sujetos, seleccionados a partir de un muestreo aleatorio estratificado. Se identificaron las principales barreras que enfrentan las personas jubiladas por invalidez al intentar reincorporarse al mercado laboral. Se constató la inadecuación de servicios de salud, la falta de apoyo de centros especializados y discriminación, complicando su reintegración. A nivel educativo, se propuso un plan de acción basado en análisis DAFO, abordando las debilidades y amenazas mediante programas específicos para fortalecer los derechos laborales. La implementación de este enfoque busca crear un entorno más inclusivo y equitativo, promoviendo el acceso a información clara y comprensible.
Palabras clave:
Invalidez, barreras educativas, plan de acción, estrategias educativas, derechos.
ABSTRACT
This study aimed to improve the quality of life for retirees due to disability by seeking specific pedagogical solutions for this population in Ecuador. To achieve this goal, a qualitative-descriptive design was employed, including semi-structured interviews with 50 subjects selected through stratified random sampling. The study identified the main barriers faced by retirees with disabilities when attempting to reintegrate into the labor market. The inadequacy of health services, lack of support from specialized centers, and discrimination were confirmed, complicating their reintegration. At an educational level, an action plan based on SWOT analysis was proposed, addressing weaknesses and threats through specific programs to strengthen labor rights. The implementation of this approach aims to create a more inclusive and equitable environment, promoting access to clear and understandable information.
Keywords:
Disability, educational barriers, action plan, educational strategies, rights.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





